Качеството няма заместител
Арх. Весела Мирянова, изпълнителен директор на АРТЕКС: Качеството няма заместител
Източник: 24 часа
– В целия процес на работа си задаваме един въпрос: “Това ли е най-доброто?” Прост въпрос, който ни държи във форма.
– Докато не се уверим, че сме направили най-доброто, никакъв ключ не предаваме на никого.
МАРИАНА КОСТОВА
– Арх. Мирянова, защо АРТЕКС оцелява в кризите, които отсяват немалко от конкуренцията ви?
– Заради своите здрави основи. През 90-те години АРТЕКС заложи в основите си ангажимента на безупречното качество. Компанията израсна върху този фундаментален принцип и се развива без отклонение от него, каквито и ветрове и бури да минават.
По време на кризата около 2008 г. например не съкратихме разходите, защото е неприемливо да понижаваме нивото. Напротив, антикризисната ни мярка беше “Повиши качеството!”, макар да се наложи да инвестираме повече…
Няма значение
кога и при какви
обстоятелства е
строена една
наша сграда: тя
винаги ще
отговаря на
най-високите
стандарти,
и то за поколения наред. Ние не строим само за тези, на които предаваме ключа, а и за техните внуци и правнуци.
Вижте, ние говорим в офиса ни, а той е в първата сграда, която сме построили – през 1993 г. Качеството на нашата първа реализация ни удовлетворява, а сме по-взискателни към работата си и от най-взискателните ни клиенти. В самото начало може да сме взели някои наивни бизнес решения, но в проектите и реализациите качеството винаги е било сериозно и стабилно във времето.
– Качеството и сантиментът ли ви задържат на това място?
– Да, но в неизменния ни адрес на ул. “Неофит Рилски” има и нещо символично: ние сме винаги тук, ние се занимаваме само с това – създаваме домове. Винаги можете да ни намерите. Минали сме успешно през всякакви предизвикателства и имаме опита, екипа и капацитета да се справим с тях. Безкомпромисното качество и стремежът ни към непреходна красота, към съвършенство – това е успешната формула на АРТЕКС.
– Арх. Весела Мирянова, говорите за красота, за съвършенство, значи ли това, че гледате на работата си преди всичко като на творчество?
– Архитектурата е изкуство и ние наистина гледаме на сградите като на творба – влагаме в нея толкова любов, умение, творчески търсения, колкото и творците в своите шедьоври. И все пак нашите творби се обитават. В тях клиентите внасят своя собствен свят. Така че на първо място не е нашето его, а човекът, който ще живее тук, и градът, който се променя с всяка сграда.
– Какво правите, за да осигурите подходящите условия за този личен свят на човека с едно свое жилище?
– Знаете ли, много хора мислят, че живеят на 120 кв. м, защото са закупили тази квадратура, но всъщност обитават 25 или 40 кв. м, колкото е площта на най-удобното, най-приветливото място. Останалите стаи се превръщат в своеобразни коридори, през които само се преминава, за да се стигне дотам, където “има живот”. Вместо пространствата да се адаптират към човека, той трябва да се адаптира, тоест да се примири с тях. Дори само мебелите да вземем: невъзможно е да се сложат добри стандартни мебели в пространство, обременено от начупени линии, ниши и какво ли не; трябва да се поръчват по проект…
Няма как животът да тече плавно и леко в такова жилище.
Затова, преди да създадем един дом, ние мислено го обитаваме от сутрин до вечер, за да предвидим всичко важно. Решаваме казуси, свързани с движението в него, с навиците на хората от различни възрасти, с обзавеждането. Търсим хармоничното функционално разпределение, проектираме пространството така, че да се обитава приятно във всяка точка.
– В последните месеци се наложи да обитаваме дома си повече от всякога.
– И точно тези месеци ни доказват колко скъпо излизат компромисите с жилището. Вече никой не се заблуждава, че то може да е най-вече място за почивка, за преспиване едва ли не, а активният живот да е навън.
Работата и
ученето от
дистанция, тоест
у дома, ще става
все по-трайна
тенденция
Жилището престава да бъде, ако ми позволите този израз – bed & breakfast, легло и закуска. Трябва да бъде и лично/семейно място, и ефективно работно място. Приятно, гъвкаво и функционално пространство. В него хората трябва да могат да работят и да учат активно, да си почиват истински и въобще да се чувстват отлично във всеки час от денонощието, всеки ден от седмицата.
– Арх. Мирянова, това не означава ли да гледаме на дома като на среда с високотехнологични възможности?
– Преди всичко трябва да бъде здравословна среда, която гъвкаво се приспособява към нуждите на човека. Върхът на иновациите и високите технологии не е “дистанционно за всичко”. Истинските постижения са свързани с най-здравословната среда на човека, с това, което прави живота му пълноценен и щастлив. Ние ги внедряваме първо, за да осигурим природосъобразна среда. Това не е парадокс, а най-логичното нещо, щом строим в един модерен, динамичен град.
Например
ние първи в
България
въведохме т.нар.
рекуперационна
система за
вентилация,
която извежда отработения въздух от помещенията, а неговата температура се използва за затопляне или охлаждане на внасяния отвън въздух, който се филтрира. Тази система е особено подходяща за хора с алергии, бронхити, астма и други респираторни заболявания.
Винаги сме търсили най-доброто сред най-новото и в шумоизолацията. Не виждаме защо някой трябва да търпи шума от горния или долния етаж, сякаш това е някакво проклятие.
Вграждаме
високо-
технологична
звукоизолационна
мембрана във
всичките си
сгради,
която осигурява изолация против ударен шум. Малки деца, партита, токчета – не се чуват.
За дискретното, почти невидимо сметосъбиране, задължително разделно, също прилагаме най-актуалните технологии.
– Очевидно стигаме до проблема за екоотговорното жилище.
– Високите технологии, енергоефективността, екологичността и здравословността на доброто съвременно жилище са взаимнозависими. Каквото е добро за природата, би трябвало да е добро за човека и обратно. В АРТЕКС разбираме екологичността на материалите и технологиите като безопасност за човека. Например в използваните бои, мазилки, фасадни облицовки няма никакви вредни съставки.
Искам да вметна и че всички суровини и материали са с доказан произход от проверени дългогодишни доставчици. Оптималните параметри на ослънчаване на всяко помещение пък може да намалят нуждата от потребление на енергия в сградите с повече от 45%.
Със ситуирането
на сградата в
терена и с
фасадните
решения се
стремим да
уловим всеки
слънчев лъч,
а петкамерната немска дограма осигурява оптимална UV защита и топлинна регулация.
Една екоотговорна сграда предлага удобства, енергоефективност и съответно – ниски сметки. Дава и спокойствието, че личният комфорт не причинява разхищение на ресурси и помага на всеки наш клиент да бъде социално отговорна личност.
(интервю с арх. Весела Мирянова: Качеството няма заместител…)
– А ако говорим за зеленото буквално: за зелените площи, дърветата, храстите и вашите сгради?
– Стараем се да опазваме всички растителни видове на терените си. Намираме начини да защитим кореновата система на дърветата и затова те не залиняват, след като издигнем сградата. Ако се наложи да компенсираме растителност, го правим щедро, а ако теренът позволява, изграждаме екопаркове с всичко необходимо за приятните часове в тях. Проектът за зелените площи около една наша сграда често предхожда проекта за самата нея… Казах, “ако теренът позволява”, но истината е, че опитваме да наситим с растителност и най-малката площ. Качваме я и по вертикала – например в зелената фасада на АРТ ГРИЙН на “Оборище”. В най-новите ни проекти за високи сгради тя е важен компонент от цялото.
Зелените площи
са едно от
нещата, които
показват
постоянния ни
ангажимент с
дадената сграда
Те са живи и като всичко живо, имат нужда от грижи. В плановете ни влиза комплексният мениджмънт на средата, така че знаем какъв ще е режимът на системите за поливане, преди да завършим сградата.
За да обобщя, търсим най-добрите природосъобразни решения в архитектурата и сами създаваме такива, защото знаем колко са нужни в ежедневието ни енергията и красотата на природата.
– Арх. Весела Мирянова, кой е най-важният въпрос, който си задавате в целия процес на замисъл, проектиране, строеж?
– “Това ли е най-доброто?” Прост въпрос, но ни държи във форма през цялото време. През проверката на “Това ли е най-доброто?” преминава всичко – от общата фундаментна плоча, благодарение на която сградата стъпва като на скала, до дизайна на външните осветителни тела или вида градински цветя, с които разхубавяваме мястото. Основен принцип за АРТЕКС: качеството на най-незабележимия детайл не трябва да отстъпва по нищо от безупречното качество на цялото. Подхождаме с еднаква педантичност както към фасадата на сградата, така и към “най-скрития” квадратен сантиметър във фоайето или на покрива.
(интервю с арх. Весела Мирянова: Качеството няма заместител…)
– Как разбирате, че вече сте направили най-доброто, когато предавате ключа на клиентите?
– Докато не се уверим, че сме направили най-доброто, никакъв ключ не предаваме на никого. Вграждаме репутацията си във всеки апартамент, във всяка сграда, в настилките около нея… Когато говорим за качество, ние го разбираме като всепроникващо, всеобхватно и когато е невидимо. Качеството нито може да се замести с нещо друго, нито може да се добави “на по-късен етап”. Влага се от основите и така до ключа.
АРТЕКС е в най-високия сегмент на пазара на луксозни жилищни имоти, но
ние никога не
сме свързвали
лукса с пищност,
лъскави
повърхности и
възможно
най-много площ
за най-малко
хора
Луксът за нас е преди всичко онова качество на дома – видимо и невидимо, което внася лекота и радост в бита.
(интервю с арх. Весела Мирянова: Качеството няма заместител…)
– А как самите клиенти разбират, че са направили най-добрия избор?
– Влюбват се в красивата външност на жилището, а едва после откриват прекрасната му душа, чудесния характер! Шегувам се само донякъде. Ние строим жилища за хора с различни професии и не очакваме да са наясно с детайлите в архитектурата и строителството, да забелязват как е постигната перфектната топло- и шумоизолация например. Обикновено те са разглеждали наши реализации, видели са какво сме направили за средата, харесват им визията на сградата, функционалното разпределение, светлината, местоположението (гордеем се с перспективността на адресите си). Често избират въз основа на това, а по-късно, в процеса на експлоатацията на жилището, преоткриват достойнствата му, защото те се усещат и доказват в годините.
Домът да
израства в очите
на обитателите
си – това ни е
принципът
– Как се променят самите клиенти?
– Все по-информирани, все по-взискателни, все по-технологично ориентирани и все “по-зелени”: търсят природосъобразен дом, в който да живеят екоотговорно. Нашите клиенти не идват, за да получат стени с някакво пространство между тях, а дом в среда, която излъчва човечност и приветливост. Отнасяме се с голяма отговорност към очакванията им, защото знаем, че да влезеш в нечий дом, е най-истинската първа среща с хората му. Обикновено човек е най-щедър и отзивчив, когато посреща някого в дома си. Затова ние правим жилища, в които нашите клиенти искат да посрещат близките си, в които да събират приятелите си с радост!
Неслучайно мрежата от клиенти се разширява и на “семеен принцип”: не само първите никлиенти идват за второ и трето жилище от АРТЕКС, но и техните деца; да не говорим и за приятелите им. Това е признанието, което най-много ценим
След 27 години на пазара АРТЕКС няма бивши клиенти.
Нашият ангажимент към клиентите ни е безсрочен. Щом имат нужда от нас, ние сме на разположение. Връзката ни е дългосрочно партньорство, изградено върху отговорност и доверие.
– Как ви се струва строителният пазар в момента? Успявате ли да откриете достойна конкуренция?
– Достойната конкуренция би била добра новина и за АРТЕКС, и за градската среда. Това ще означава, че хуманните ценности в архитектурата и високият професионализъм са приоритет.
Имам обаче тревожни наблюдения за някои тенденции и ще се спра на един проблем: функционалните схеми на апартаментите. В стремежа сградата да има ефектна визия и да превърне всяко пространство в жилищно, често се получават начупени, неудобни помещения. Някак нелогично и безнаказано се предлагат апартаменти с нефункционално, даже депресиращо разпределение. Дори в наградени от различни строителни конкурси сгради има спални от 9-12 кв. м. Нима са допустими “мини” баните, миниатюрните, тъмни детски стаи? Най-тревожното е, че подобен подход постепенно става приемлив за достатъчен брой клиенти и затова възпроизвеждането му ще бъде безпроблемно.
Друга вредна “толерантност” е безкритичното приемане на неясни декларации, че еди-коя си сграда е “зелена”. Трябват критерии в измерването на екологичността на сградите.
И въобще търсенето обуславя предлагането на пазара. Това, дали градът ни ще бъде приветлив, иновативен, европейски, зависи от нашата търпимост към неприветливото, потискащо и некачествено строителство.
– А има ли, обратно, някакви предразсъдъци, с които е трудно да се борите?
– Няма да ви изненадам: високото строителство. С този предразсъдък обществото ни тепърва ще трябва да се справя. Дано осъзнаем колко удобен, икономичен и вълнуващ може да бъде животът в съвременните високи сгради и АРТЕКС ще бъде сред първите, които ще демонстрират това – с двете сгради ДИАМАНТ, с бъдещата ЗЛАТЕН ВЕК. Предубежденията спрямо високите сгради са наследство от времето на стандартизираното безлично строителство. Преодоляването на тези предразсъдъци е неизбежно, въпрос на време и добри примери е.
(интервю с арх. Весела Мирянова: Качеството няма заместител…)
– Арх. Весела Мирянова, духът на един град е обвързан с архитектурата му. Кои градове са ви впечатлявали?
– Да, градът като цялост може да бъде разгадан по архитектурата си, защото тя пресъздава характера и енергията на обитателите му.
В архитектурата е
закодиран духът
на всяко
общество,
музиката на
живота му. Всяка
сграда е участник
в тази симфония
от форми,
диаметри, тухли,
камък, арки. И
всеки отговорен
архитект си дава
сметка, че
създава не само
за собствениците
на дадена
сграда, но и за
обществото: днес
и в бъдещето.
Правило ли ви е впечатление, че всичко във Флоренция те опиянява, а си тръгваш оттам жаден за хармония, красота, съвършенство? В Петра и боговете ще завидят на архитектите, скулпторите, художниците и каменоделците: от камъка са направили дух. Прецизността, изяществото като ценност в Япония може да се “прочете” в градското пространство в Токио. Но за да изваеш съвършенство, е нужно много повече от две ръце и умения – нужна е помощта на Бог! Който изкачи 463-те стъпала между двете черупки на купола на Брунелески във Флоренция, ще усети, че това не са просто стъпала, издялани от камък, и тяхното изкачване не е само физическо усилие – то е извисяване.
– А как ви изглежда София?
– Пристрастна съм. Не мога да престана да я обичам, каквото и да стане в нея. Иска ми се обаче в София да има повече сгради със свое лице, свой характер и своя сила да просветлява съзнанието, да възвисява духа. Сгради с повече смелост. И с качество до последния сантиметър.
CV
Арх. Весела Мирянова изпълнителен директор на АРТЕКС е родена през 1965 г. в гр. София. Завършва със златен медал за отличие строителния техникум „Христо Ботев”, след което и Висшия институт по архитектура и строителство (специалност „Архитектура”, специалност „Жилищни сгради и комплекси”) – отново с най-висок успех.
Арх. Мирянова е Председател на Съвета на директорите на „АРТЕКС ИНЖЕНЕРИНГ” АД, делегат на Първия конгрес на Съвета на жените предприемачи към Асоциацията на Балканските палати (АВС), проведен в Истанбул, в качеството си на член на Управителния съвет на Българската асоциация на жените предприемачи.
Носител е на множество отличия за лидерските си качества и бизнес постиженията си през годините.
Майка е на две деца – син на 31 години и дъщеря на 27 години, има и внук на 6 години.